مشکلات ارتباطی میان زن و شوهر


جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان

 

مقدمه

 

ارتباط ویژگی اساسی زندگی انسانی است. احساس رضایت و لذت از زندگی در بسیاری از مواقع حاصل قرار داشتن در محیطی است که ارتباط سالمی وجود دارد. هم چنین بسیاری از رنجش های انسان ها از افراد نزدیک خود، به ارتباط ناسالم و رنج آور آنها مربوط است. در نوشته حاضر اساسی ترین مشکلات ارتباطی زن و شوهرها و راه حل آنها ارائه شده است. توجه به این مطالب کمک می کند که زن و شوهرها بتوانند از با هم بودن لذت ببرند و به دنبال آن بتوانند خانواده سالمی را شکل دهند.

  مشکلات ارتباطی رایج بین زن و شوهرها

یکی از عوامل اصلی رضایت زناشویی ایجاد ارتباط مناسب بین زن و شوهر است. گاتمن (1994) چهار مقوله را برای الگوهای منفی ارتباطی بیان می كند و آنها را "چهار سوار كار مكاشفه" می نامد . او عنوان می كند كه اكثر الگوهای ارتباطی منفی زوج ها در این چهار نمونه قرار می گیرد . این مقوله ها عبارتند از :

1-انتقاد در مقابل شکایت

شكایت اگر به شكل صحیح انجام گیرد بیان كننده ی احساس فرد شكایت كننده و نارضایتی او از وضع موجود است . گاهی اوقات زوج ها به جای بیان مناسب احساس نارضایتی خود ، به انتقاد سرزنش آمیز از یكدیگر می پردازند. این مشكل زمانی اتفاق می افتد كه به جای تمركز بر رفتار ناراحت كننده، بر خود فرد تمركز می شود. به عبارتی به جای شكایت از رفتار ناراحت كننده ، از شخصیت فرد انتقاد می شود. بیان این مسئله هم گاهی شكل اتهام پیدا می كند . مثال " من هیچ سرگرمی ای ندارم چون تو از بیرون رفتن خوشت نمی آید. "

 

لطفا به ادامه مطلب مراجعه نمایید

2-تحقیر

تفاوت انتقاد و تحقیر در روابط زوجی ، این است که در انتقاد به صورت عمدی به همسر  ضربه  وارد نمی شود، در حالی كه در تحقیر فرد تحقیر كننده به صورت عمدی و از روی قصد به همسر خود آسیب و ضربه ی روحی وارد می كند.  توهین و فحاشی، عناد ورزی،  مسخره کردن، حرکات بدنی تحقیر آمیز و ... ؛ همه از نشانه های تحقیر هستند.  تحقیر می تواند رابطه بین افراد را كاملاً مختل كند.  فردی كه همسرش را تحقیر می كند، احساس دوست داشتن را در همسر خود كاملا از بین می برد.

3- دفاعی رفتار كردن

وقتی زن و شوهر  نسبت به هم  حالت دفاعی  می گیرند، نمی توانند به عنوان یك تیم با هم همكاری كنند.  در این حالت، هر دو نفر مسئولیت خود را نادیده گرفته و خود را تبرئه می كنند. هم چنین ممكن است ارزش هایی مثل شکایت دو طرفه استفاده کنند. در این حالت، زوج روزگار سختی را می گذارند. زیرا زمانی كه ناكام می شوند چیزها و فرصت های زیادی را از دست می دهند.

4- عدم همکاری

وقتی در رابطه ی زن و شوهر مشكل ایجاد می شود ، یکی از آنها ممکن است قهر كند و از صحبت کردن امتناع ورزد. قهر کردن  به نوعی، حالت تحقیر را در طرف مقابل ایجاد می كند. این حالت  به این دلیل ایجاد می شود كه فرد احساس می كند، به او بی اعتنایی می شود. خیلی از زوج ها در جریان زندگی ممكن است گاهی با یكدیگر قهر کنند، اما اگر قهر  طولانی و پایدار شود، مشكلات جدی و وخیمی را در رابطه ی آنها ایجاد می كند .

مشکلات خاص ناسازگارانه در زوج ها

ذهن خوانی:

ذهن خوانی زمانی صورت می گیرد که یکی از اعضاء زوج، دایماً بر اساس ادراکی که از رفتار و نیت همسر خود دارد، بدون این كه از حلقه ی  بازخورد استفاده كند، عمل می کند.

«من درباره ی سینما رفتن با تو صحبت نكردم زیرا می دانستم که مخالفت می كنی.» ؛ «من با نگاه کردن به چهره ی تو فهمیدم  که دوست نداری در كنار من بنشینی » .

ذهن خوانی معمولاً در زوج هایی که مدت طولانی تری از ازدواج آنها می گذرد، بیشتر مشاهده می شود. در این موارد ، چون زوج ها فكر می كنند در دوره ی طولانی با هم بودن، به خوبی یكدیگر را شناخته اند، احساس می كنند كه نیازی به باز خورد ندارند. به همین دلیل بیشتر بر اساس ادراك و برداشتی كه از رفتار همسر خود دارند، واكنش نشان می دهند. ذهن خوانی گاهی مشكلاتی بسیار جدی را در ارتباط بین زن و شوهر، ایجاد می كند .

میز گرد:

در این حالت زوج به این تمایل دارند كه بحثهای خود را به سمت منطقی بودن هدایت كنند، به گونه ای كه بیان احساس وجود نداشته باشد. در این شرایط ارتباط زوج  بیشتر به سمت نوعی ارتباط حرفه ای سوق داده می شود. در این نوع ارتباط، افراد ارزش زیادی برای تحصیلات بالا، مدرن و روشنفكر بودن و دوری از كشمكش قائل هستند. در این گونه موارد مباحث زوج خالی از احساس می شود و بیشتر به ارتباط دو شریك تجاری شباهت پیدا می كند.

نتیجه گیری:

اگر زن و شوهر بتوانند به مسائل مطرح شده توجه کنند و با نگاهی عمیق به روابط خود بنگرند، می توانند دریابند که آیا مشکلات مطرح شده در ارتباط آنها وجود دارد یا خیر.

در صورتی که این گونه مشکلات در رابطه آنها وجود دارد، لذت بردن و آرامش حاصل از ارتباطات کم رنگ است. شما می توانید با حذف مشکلات فوق، از ارتباطی سالم و لذت بخش با همسرتان لذت ببرید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 23:56| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت